i.
Berdasarkan
satu topik/tajuk dalam matapelajaran major/minor anda, sediakan satu heiraki
struktur pengetahuan.
Matapelajaran : Bahasa
Melayu
Tema : Kebersihan
Tajuk : Kebersihan Diri
Menjaga Kebersihan
Alam
Sekitar Kita
ARAS PENGETAHUAN
|
NOTA RINGKAS
|
Fakta
|
1.Kebersihan diri dan alam
sekitar penting untuk menjamin
kesihatan diri..
2. Kita akan jatuh sakit jika tidak menjaga kebersihan.
.
|
Konsep
|
1.Sampah sarap perl;u
dibuang ke dalam tong sampah..
2.Tubuh badan dan peralatan
perlu dicuci dengan air yang bersih..
3.Kesedaran tentang
kebersihan amat penting.
|
Generalisasi
|
1..Tahap
kebersihan di Negara Malaysia adalah rendah jika dibandingkan dengan Negara
Singapura.
|
1
ii.Berdasarkan topik/tajuk di
atas Sediakan Jadual Penentu Kandungan.
Mata pelajaran : Bahasa Melayu Topik : Kebersihan Diri
Unit
|
Pengetahuan
|
Kemahiran
|
||||
Fakta
|
Konsep/
Istilah
|
Generalisasi
|
Kognitif
|
Psikomotor
|
Sosial
|
|
Unit
1
Kebersihan
Diri
(1.2.4)
.mendengar dan mengecam perkataan
yang berkaitan dengan anggota badan
dan bukan anggota badan
|
Anggota
Badan
Tangan
Leher
Mata
Jari
Hidung
Kaki
|
Mengenali
anggota badan yang perlu dibersihkan.
|
Setiap
individu perlu menjaga kebersihan diri untuk menjamin kesihatan yang baik.
|
Mendengar
dan bertutur
Murid
dapat menamakan bahagian anggota badan yang perlu dibersihkan.
|
Mendengar
dan bertutur
Murid
melakonkan aksi kebersihan diri melalui nyanyian.
|
Mendengar
dan bertutur
Murid
bersoaljawab cara menjaga kebersihan.
|
Unit
2
Menjaga
Kebersihan
(5.3.1)
Memahami
dan membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
Kata
kerja
-Mencuci
-menggosok
-memotong
-menyikat
|
Mengetahui
perkara-perkara yang perlu untuk menjaga kebersihan.
|
Setiap
individu perlu didedahkan dengan tatacara penjagaan diri.
|
Mendengar
da bertutur
Murid
menyatakan cara betul menjaga kebersihan diri.
|
Membaca
Murid
menampal kad perkataan pada gambar
yang berkaitan di papanhitam
.
|
Menulis
Murid
menyusun keratan perkataan untuk membina ayat secara kumpulan.
|
2
Unit3
Alam
Sekitar Kita
(4.3.1)
Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu
perkara melalui lakonan secara didik hibur.
|
Dialog
Menyatakan
perasaan tentang kebersihan alam sekitar
|
Murid
bertanggungjawab terhadap kebersihan alam sekitar
|
Kebersihan
alam sekitar adalah tanggungjawab
semua ahli masyarakat
|
Mendengar
dan bertutur
Murid
menyatakan perasaan berdasarkan tayangan video.
|
Membaca
Murid
melakonkan dialog secara berpasangan.
|
Mendengar
dan bertutur
Murid
bersoaljawab tentang dialog yang didengar.
|
3
iii. Nyatakan apakah
faktor-faktor yang harus diambilkita adalam membuat keputusan untuk menentukan
pilihan kaedah pengajaran bagi topik/tajuk tersebut.
Pengenalan
Untuk menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan, pemilihan
kaedah dan teknik yang sesuai sangat penting untuk mencapai hasil yang
maksimum. Perancangan dan pemilihan kaedah perlu mengambil kira tajuk
pelajaran, tahap kebolehan murid dan situasi bilik darjah. Kaedah yang pilih pula bukanlah semuanya sesuai
dengan mata pelajaran yang diajar. Oleh itu guru harus pandai memilih kaedah
yang bersesuaian supaya murid menjadi seronok dan ingin terus belajar. Guru
tidak harus terikat dengan hanya satu atau dua kaedah sebaliknya perlu
mempelbagaikan kaedah kerana tahap keupayaan murid dan cara pembelajaran mereka
berbeza. Jangka masa pembelajaran 30 atau 40 minit bagi satu waktu akan
menyebabkan murid bosan dengan satu atau dua kaedah sahaja. Sebaik-baiknya
kaedah yang dipilih itu lebih berpusatkan kepada murid supaya mereka menjadi
aktif. Guru hanyalah bertindak sebagai fasilitator sahaja.
Untuk
melaksanakan sesuatu kurikulum dengan berjaya, guru hendaklah terlebih dahulu
memahami dan menghayati falsafah dan matlamat kurikulum , struktur dan
organisasi kurikulum serta sukatan pelajarannya. Di samping itu guru harus
mempunyai pengetahuan tentang mata pelajaran pengkhususannya serta mempunyai
kemahiranmengajar termasuk menghubungkan pengetahuan, kemahiran dan nilai di
antara satu sama lain mengendalikan pengajaran bagi pelajar-pelajar pelbagai
kebolehan, dan mempunyai ciri-ciri keguruan yang positif dan kreatif untuk
melaksanakan dan menjayakan kurikulum yang terbentuk.
Definisi kaedah dan teknik pengajaran
Konsep kaedah
•
Kaedah
merujuk kepada satu siri tindakan guru yang sistematik dengan tujuan mencapai objektif pelajaran spesifik
dalam jangka pendek.
•
Mengikut
Edward M. Anthony (1963) kaedah merujuk
kepada satu ikhtiar keseluruhan dikehendaki dalam satu set prosedur yang
tersusun berlandaskan kepada sesuatu pendekatan yang dipilih.
4
•
Kaedah
juga bermaksud:
a) Turuq at-Ta’lim = cara atau jalan yang
digunakan dalam pengajaran
b) Tasykil al-Maddah = bentuk atau jenis yang
juga disebut sebagai mcara yang munasabah dengan akal yang berguna dalam
proses pengajaran dan pembelajaran.
c) Tariqah at-Ta’lim wa Ta’lum Tahassus
at-Tolabah= teknik-teknik pengajaran dan pembelajaran yang tertentu yang digunakan kepada penuntut.
d)
Tariqah at-Tadris = cara-cara untuk menyampaikan kandungan isi pelajaran kepada
pelajar.
e)
Suluk= jalan untuk menyampaikan kepada ilmu yang mencakupi ruh akal dan
jasmani.
f)
ibrah= yang mengandungi peraturan dan teknik-teknik tertentu.
Konsep teknik
•
Dibawah
konteks pendidikan teknik mengajar boleh ditakrifkan sebagai kemahiran guru
dalam pengelolaan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
•
Mengikut
pendapat Edward M. Anthony (1963) teknik mengajar merujuk kepada satu muslihat
atau strategi atau satu teknik yang digunakan oleh guru dengan tujuan untuk
mencapai objektif pelajaran secara optimum.
Mengikut Azman Wan Chik (1987). Teknik itu apa
yang dilihat dalam bilik darjah. Sekiranya seorang guru Pendidikan Islam
mengajar pelajar akhlak dengan melihat dengan melihat dalam video maka ini
dikatakan teknik.
Pemilihan kaedah mengajar yang betul akan menjadikan proses pengajaran
dan pembelajran menarik dan
berkesan. Berdasarkan tajuk “Kebersihan” saya memilih pengajaran Masteri.
Pengajaran Masteri ini bermula dengan penentuan objektif yang realistik dan
jelas. Pembahagian unit pengajaran adalah secara beransur maju. Contoh , apa
yang kamu lakukan sebelum ke sekolah, makan dan sebagainya yang berkaitan
dengan rutin harian murid. Penerangan yang diberi
oleh guru handaklah jelas dan mudah difahami. Jenis penglibatan murid hendaklah
pelbagai dan mencukupi (latihan individu/kumpulan). Masa belajar dan membuat
latihan mencukupi dan pembelajaran murid dipantau melalui penilaian formatif iaitu pemerhatian kerja
latihan murid, bersoaljawab dan kuiz. Guru perlu membuat pembetulan dan
pemulihan segera jika murid menghadapi masalah. Setiap murid mesti menguasai
80%
5
daripada apa yang dipelajari dan
penaksiran dan penilaian summatif diberi pada akhir program sebelum berubah ke topik seterusnya. (Anon, 2011:14) Prosedeur
melaksanakan pembelajaran Masteri ini dimulakan dengan penentuan hasil
pembelajaran diikuti pengajaran dan pembelajaran seterusnya penilaian dan
tindakan susulan sebelum beralih ke unit
seterusnya.
Kaedah mengajar boleh
membentuk teknik mengajar apabila kaedah itu dilaksanakan dengan suatu teknik
yang sesuai.Misalnya, prosedur kaedah bercerita boleh digunakan sebagai teknik
menyampaikan cerita berkenaan. Demikian juga, bagi prosedur-prosedur kaedah
penyoalan,kaedah syarahan,kaedah kuliah dan sebagainya
Faktor-faktor yang diambilkira
dalam pemilihan kaedah mengajar ialah;
Setiap kaedah dan teknik pengajaran ini ada
kelebihan dan kelemahannya. Tidak ada satu kaedah yang terbaik. Beberapa faktor
perlu diberi pertimbangan. Menurut pendapat Pierce dan Lorbere (1977),
pemilihan kaedah pengajaran boleh ditentukan oleh lima faktor berikut:
1. Objektif
pengajaran /Hasil Pembelajaran
Sebelum memulakan pengajaran guru perlu memikirkan apakah objektif
pengajaran dan pembelajaran yang ingin dicapai. Setelah menyenaraikan
objektif-objektif pengajaran ini guru perlu menentukan apakah kaedah yang
paling sesuai untuk mencapai objektif tersebut.Setiap pembelajaran yang berlaku
menuntut kepada hasil yang positif. Oleh itu hasil pembelajaran merupakan matlamat utama proses pengajaran
dan pembelajaran berlangsung. Hasil pembelajaran merupakan perkara yang perlu
dikuasai oleh murid diakhir sesuatu unit pembelajaran bertujuan;
-
Mengenal pasti perkara yang perlu dikuasai oleh
murid
-
Misalnya bagi tajuk kebersihan tahun 3, seorang
guru mahukan muridnya menyenaraikan alat-alat yang digunakan untuk membersihkan
diri. Contoh sabun, berus gigi, ubat gigi dan sebagainya. Guru member tumpuan
dalam penguasaan hasil pembelajaran.Guru akan sentiasa member focus kearah
hasil pembelajaran yang ingin dicapai mengikut aras. Contohnya;
-
Aras 1 : Murid dapat menyebut alat-alat
kebersihan diri.
-
Aras 2 : Murid dapat menyenaraikan alat-alat
kebersihan diri.
-
Aras 3 : Murid dapat membuat banding beza alat
yang sesuai digunakan untuk kebersihan diri.
6
2. Bahan
pengajaran dan pembelajaran
Bahan pengajaran dan
pembelajaran ialah isi pelajaran dan alat serta bahan bantu mengajar yang
digunakan semasa mengajar. Guru perlu menentukan isi pelajaran yang
sekiranya isi pelajaran itu membentuk kemahiran seperti
kemahiran mendengar dan bertutur dalam pelajaran bahasa, teknik dan kaedah yang
sesuai perlu dipilih oleh guru supaya pelajar dapat mempraktikkan
kemahiran-kemahiran tersebut.
Bahan pembelajaran atau sumber maklumat sama ada dalam bentuk dokumen,
silabus kursus, fail PowerPoint, fail
PDF, fail laman web dan sebagainya merupakan antara sumber yang boleh
disediakan untuk rujukan pengguna. sistem menyediakan pelbagai kemudahan yang
membolehkan bahan pembelajaran ini
dimasukkan ke dalam sistem dan seterusnya dicapai oleh pengguna. Bab ini akan menerangkan kepada anda kaedah-kaedah
yang boleh digunakan untuk tujuan tersebut. Selain itu, bab ini juga akan menerangkan beberapa
panduan bagaimana untuk menguruskan bahan pembelajaran atau maklumat yang dimasukkan
agar lebih sistematik dan mudah dicapai oleh
murid.Untuk tajuk kebersihan yang saya pilih, saya menggunakan benda
maujud, kad perkataan, kad gambar,CD lagu, Kad ayat dank ad imbasan. Saya akan
memastikan bahan-bahan ini berkesan dan dapat digunakan oleh murid semaksima
dalam pengajaran dan pembelajaran.
3- Jangka masa pengajaran
Kebanyakan sekolah menetapkan jangka masa
pengajaran di antara 30 hingga 40 minit
atau 60 hingga 80 minit sekiranya pelajaran tersebut diberikan masa
berturutan. Dengan jangka masa yang ditetapkan
itu, guru perlu memilih kaedah yang sesuai digunakan dalam jangka masa
tersebut. Guru haruslah pandai menentukan kaedah bagi memenuhi masa yang telah
ditetapkan.
4- Latar belakang dan jumlah pelajar
Kaedah atau teknik yang dipilih hendaklah sesuai dengan latar belakang
pelajar. Antara perkara yang perlu diberi perhatian ialah umur, jantina, dan
peringkat pencapaian atau keupayaan pelajar. Pemilihan teknik yang sesuai juga
berhubung rapat dengan aras kemahiran objektif pelajaran. Jadual berikut
menunjukkan penggunaan teknik mengajar mengikut aras kemahiran objektif
pelajaran. Bagi tujuan itu saya telah
mengenalpasti latarbelakang murid-murid saya berkaitan dengan tajuk kebersihan.
Hanya terdapat sebilangan kecil murid yang tidak begitu mengambil berat tentang
kebersihan diri.
7
5- Iklim dan suasana sekolah
Kemudahan infrastruktur dan alam persekitaran sekolah boleh mempengaruhi
pemilihan kaedah atau kaedah pengajaran.
Di kawasan –kawasan pedalaman di negara ini, masih terdapat
sekolah-sekolah yang tidak mempunyai
kemudahan infrastruktur seperti bekalan elektrik. Di sekolah-sekolah sebegini
tentulah guru tidak dapat menggunakan alat bantu mengajar seperti komputer,
radio, dan projektor.
Bagi sekolah saya pula, saya sangat-sangat berpuashati dengan kemudahan
yang disediakan. Terdapat dua buah makmal bahasa yang boleh digunakan bagi
tujuan pembelajaran ICT. Sekolah ini juga mempunyai bilik darjah yang selesa
untuk belajar dan yang paling penting sekolah ini mempunyai bilik rawatan dan
Bilik Doktor Muda yang menyediakan pelbagai bentuk alat bantu mengajar
berkaitan dengan kebersihan.
Kesimpulan
Strategi pengajaran dan
pembelajaran berhubung rapat dengan kaedah dan teknik mengajar. Ia merujuk
kepada satu rancangan yang berkesan dalam menentukan pendekatan serta menyusun
kaedah dan teknik mengajar untuk mencapai objektif pelajaran secara optimum
8
RUJUKAN;
v Prisip
Dan Amalan Pengajaran,Abd. Ghafar Md. Din (utusan publication and distributor
Sdn. bhd)
v Siri
Pendidikan Perguruan: Pedagogi 2 Pelaksanaan Pengajaran,Mok Soon Sang (kumpulan
Budiman Sdn. Bhd)
v Kaedah
Mengajar Dan Kemahiran Interpesonal Guru,Tengku Sarina Aini Tengku Kasim dan
Yusmini Md. Yusoff (PTS Professional Publishing Sdn. Bhd)
v
Panduan Menulis dan Kaedah
Mengajar ... dawama.com
v
Mudahnya Mengajar – Muhamad Razali Kamarudin – Penerbit Alaf 21
9
iv.Sediakan Rancangan Pengajaran Harian bagi tiga unit
pengajaran
yang
berterusan bagi topik-topik tersebut.
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Tarikh/ Hari :
21.3.2011 Masa : 7.40 pagi – 8.40 pagi
Kelas : 1 Cemerlang Bil. Pelajar :
23 orang
M/ Pelajaran
: Bahasa Melayu
Tajuk : Kebersihan Diri
Objektif : Di akhir pelajaran
murid dapat;
1.
. mendengar dan mengecam perkataan
yang berkaitan dengan anggota badan
dan bukan anggota badan.
2.
. menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup yang didengar dengan betul dan
tepat.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid
telah mengenali anggota badan yang perlu dibersihkan.
Konsep : Kebersihan diri penting dalam kehidupan
Bahan :
Gambar anggota badan, kad perkataan, lembaran kerja, ict
Nilai :
Menjaga kebersihan anggota badan
Kemahiran : FU S/K
(1.2) S/P( 1.2.4,)
FS S/K(2.2)
S/P(2.2.1
10
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Aktiviti Guru
|
& Pembelajaran
Aktiviti Murid
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Nyanyian ” Ini Caranya
|
Membimbing murid menyanyi lagu
|
Murid menyanyi sambil menggayakan senikata lagu
|
Audio visual
|
Langkah 1
( 10 minit)
|
Anggota Badan
|
. Guru menamakan anggota badannya. Contoh,
tangan,leher,hidung, dagu, mulut,pipi dll
|
-Murid mendengar dengan teliti
- Murid menyebut semula anggota yamg
ditunjuk oleh guru secara kumpulan, kelas dan individu
|
Benda maujud
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Anggota Badan
Tangan
Leher
Mata
Jari
Hidung
Kaki
|
Menunjuk anggota badan
Menunjuk perkataan sukukata terbuka dan
tertutup
|
. Murid menyebut perkataan yang berkaitan
dengan anggota badan yang ditunjukkan
Murid menyebut semula perkataan
Sukukata terbuka dan sukukata tertutup yang
ditunjuk oleh guru
|
KBT (KB)
Mengumpul dan mengelas
Nilai ; jaga kebersihan diri
Ilmu; Sains (anggota badan)
-
Kad perkataan Tangan
-
Mata
-
Kaki
-
Kepala
-
Telkinga
-
Mulut
Media
-
Gambar
-
anggota badan
-
kad perkataan
|
11
Langkah 3
(15 minit)
|
Cara menjaga kebersihan diri dan peralatan.
|
. Guru mempamerkan gambar anggota badan dan
peralatan.
|
Murid
menceritakan cara menjaga kebersihan diri dan peralatan yang selalu digunakan.
Murid
mengeja dan membaca kad perkataan yang mengandungi sukukata terbuka dan
tertutup. Seterusnya memadankan gambar dengan perkataan yang diberi
|
KBT
Verbal Linguistik
Nilai
M enjaga kebersihan
Lembaran kerja 1
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Anggota badan
|
Murid memadankan kad
perkataan dengan gambar
|
Media:
Kad gambar/kad perkataan
|
|
Pentaksiaran
(10 minit)
|
Lembaran kerja
|
Guru mengedarkan lembaran
kerja
|
Murid menulis perkataan
berdasarkan gambar
|
12
Pemulihan
Pengayaan
|
Permainan
“Teka Gambar”.
Lembaran
kerja
|
Mengedarkan
kad gambar
Guru
mengedarkan lembaran kerja
|
Murid
menamakan benda berdasarkan gambar.
Murid
menjawab soalan dalam lembaran kerja
|
Lembaran
kerja 2
|
13
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 2
Tarikh/
Hari : 22.3.2011 Masa : 10.00 pagi – 11.00pagi
Kelas : 1 Cemerlang Bil. Pelajar :
23 orang
M/ Pelajaran
: Bahasa Melayu
Tema : Kebersihan
Tajuk : Menjaga Kebersihan
Objektif
: Di akhir pelajaran murid dapat;
1.
Membina ayat mudah dengan betul berdasarkan bahan grafik..
2.
. Membaca dan menaakul bahan
grafik dengan betul
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid telah mengenali anggota badan yang perlu dibersihkan.
Konsep
: Kebersihan diri penting dalam
kehidupan
Bahan :
kad gambar, kad perkataan, lembaran kerjA
Nilai :
Menjaga kebersihan
Kemahiran
: FU S/K
(5.3) S/P( 5.3.1)
FS S/K(2.5)
S/P(2.5.2)
14
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Aktiviti Guru
|
& Pembelajaran
Aktiviti Murid
|
Catatan
|
Set Induksi
(2 minit)
|
Nyanyian ” Ini Caranya
|
Murid menyanyi sambil menggayakan senikata lagu
|
||
Langkah 1
( 10 minit)
|
Kata kerja
|
Guru memaparkan gambar pada murid di papanhitam.
|
Murid
menyatakan aktiviti yang terdapat di dalam gambar secara kelas
dan individu
|
Lampiran 1
Kad Gambar
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Kata kerja
|
Guru menunjukkan kad perkataan yang mengandungi
kata kerja
Membimbing murid membina ayat berdasarkan gambar
yang dipaparkan
|
Murid mengeja dan menyebut perkataan yang
ditunjukkan.
Murid menampal kad perkataan pada gambar yang
dipaparkan pada papan hitam.
Murid membina dan mambaca ayat yang dibin
|
KBT (KB)
Kad Perkataan:
-Mencuci
-menggosok
-memotong
-menyikat
|
15
Langkah 3
(15 minit)
|
Membina Ayat
|
Guru membahagi murid kepada .
|
Murid
menyusun keratan perkataan untuk membina
ayat.
Kumpulan
yang telah menyiapkan lembaran kerja diminta menampal nya di papan hitam.
Membaca
ayat yang dibina dengan sebutan yang betul secara individu ,kumpulan dan
kelas.
|
Nilai: kerjasama
KBT:
KB-menyusun
Lembaran kerja 1
|
Langkah 4
(15 minit)
|
Kuiz Bina Ayat
|
Guru memaparkan gambar dan
minta murid menyatakan aktiviti dalam gambar
|
Murid menulis dan membina
ayat di papanhitam.
Bincang ayat yang dibina
secara kelas.
Murid diberi ganjaran jika dapat membinan dan menulis ayat dengan
betul.
Murid membaca ayat-ayat
yang dibina.
|
KB : menjana idea
Media:
Kad gambar
|
16
Pentaksiaran
(8 minit)
|
Lembaran kerja
Pemulihan
Pengayaana
|
Mengedarkan lembaran kerja
|
Murid membina ayat
berpandukan gambar
Memadankan ayat berpandukan
gambar yang diberi
Murid membina ayat
berpandukan gambar.
|
KB; menjana idea
Lembaran kerja 2
Lembaran kerja 3
Lembaran kerja 4
|
Refleksi :
17
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3
Tarikh/ Hari
: 23.3.2011 Masa : 10.00 pagi – 11.00pagi
Kelas : 1 Cemerlang Bil. Pelajar :
23 orang
M/ Pelajaran :
Bahasa Melayu
Tema
: Kebersihan
Tajuk : Alam Sekitar Kita
Objektif : Di akhir pelajaran murid dapat;
1.
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan tntonasi
yang betul dan jelas melalui lakonan
secara didik hibur.
2.
. Membaca kuat ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut
tanda baca.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah didedahkan
dengan suasana alam sekitar
Konsep :
Kebersihan alam sekitar penting dalam kehidupan
Bahan : kad gambar, kad perkataan, lembaran kerjA
Nilai :
Berani, kasihsayang, bertanggungjawab
Kemahiran :
FU S/K (4.3) S/P( 4.3.1)
FS S/K(2.3)
S/P(2.3.2)
18
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran
Aktiviti Guru
|
&
Pembelajaran
Aktiviti
Murid
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Lawatan sekitar sekolah
|
Menerangkan tentang
pentingnya kebersihan sekolah
|
Murid mendengar penerangan guru dan membuat
catatan
|
|
Langkah 1
( 10 minit)
|
Tayangan Video-
Keindahan Alam Sekitar
|
Menayangkan video mengenai alam sekitar
Menyenaraikan perkataan yang diluahkan oleh
guru dipapan hitam
|
Murid menyatakan perasaan berdasrkan gambar tayangan video
yang ditayangkan.
|
Media:
Tayangan Video/Gambar
Perasaan:
Suka,cantik, segar, bersih,
sayang,gembira,syukur
KB: menjana idea
Nilai: berani, prihatin, menghargai
Kontektual – perkaitan
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Dialog
|
Guru mengedarkan lampiran yang mengandungi
dialog yang
didengar dan membimbing murid membaca dialog
tersebut dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Membimbing murid membina ayat berdasarkan
gambar yang dipaparkan.
|
Murid membaca dialog mengikut intonasi yang
didengar melalui pita rakaman.
|
Lampiran 1
Dialog
Nilai:
Bertanggungjawab
Keberanian
Kasih sayang
KB: Hubungkait
Kajian masa depan
|
19
Guru membimbing murid
menggayakan aksi (memek muka) bahasa tubuh dan ekpresi muka) beradarkan
dialog.
|
||||
Langkah 3
(15 minit)
|
Lakonan
|
Guru minta murid memilih watak dalam dialog.
Minta murid berlakon.
|
Murid
mengujarkan dialog berdasarkan intonasi serta menggayakan aksi secara
berkumpulan atau berpasangan.
Murid
berlakon mengikut dialog yang diberi.
Berlakon
secara bergilir-gilir.
|
Nilai: kerjasama
KBT:
KB- menyusun
Lampiran 2 – kad gambar
|
Langkah 4
(20 minit)
|
Lembaran kerja
|
Guru mengedarkan lembaran kerja .
|
Murid memadankan frasa-frasa menjadi ayat.
Murid membaca ayat yang telah dibina dengan sebutan yang betul dan
intonasi yang sesuai.
|
20
Pentaksiran
(10 minit)
Pengayaan
Pemul;ihan
|
Membaca dialog
Lembaran
Buku latihan
|
Guru minta murid membaca dialog secara berpasangan.
Mengedarkan lembaran
|
Murid membaca dialog secara berpasangan dengan sebutan dan intanasi
yang betul.
Murid menyambung dialog dengan ayat sendiri.
Menyalin dialog dalam buku latihan.
|
Lembaran kerja 2
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan