KOD
& NAMA KURSUS
HNS
2013 : KENEGARAAN
TAJUK
Perlembagaan
merupakan asas penting dalam penubuhan sesebuah negara
.Bincangkan.
|
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
NO. TELEFON
|
|
|
|
NAMA TUTOR E-LEARNING:
TARIKH SERAH:
ISI KANDUNGAN
BIL
|
KANDUNGAN
|
MUKA SURAT
|
1.0
2.0
3.0
4.0
5.0
6.0
|
Definisi Perlembagaan
Konsep Perlembagaan
2.1.1 Konsep Federalisme dalam perlembagaan
persekutuan
2.1.2 Bentuk –bentuk Perlembagaan Malaysia
Ciri – ciri perlembagaan
Sejarah Perlembagaan Malaysia
Kandungan Perlembagaan Malaysia
5.1.1 Isi kandungan Perlembagaan
5.1.2 Peruntukkan dalam perlembagaan
persekutuan
5.1.3 Perlembagaan Persekutuan dan
Perlembagaan negara
5.1.4 Peruntukkan yang dianggap istimewa
Kesimpulan
|
3
3 - 4
5
5
6 - 7
8
9
10
11
12
13
14 -
17
|
1.0 DEFINISI PERLEMBAGAAN
Merujuk Kamus Dewan Edisi yang ke empat ” Perlembagaan ” bermaksud
undang-undang atau peraturan negeri ,dasar pemerintah negeri .[1]
Perlembagaan merupakan satu dokumen yang mengandungi satu set hak
,peraturan terperinci,kuasa dan prosedur yang mengawal hubungan antara autoriti
awam dalam negara dan autoriti awam dengan rakyat.Perlembagaan dokumen yang
mengandungi set undang-undang yang berfungsi menjaga dan memerintah negara ini
supaya kerajaan yang memerintah boleh mentadbir dengan lancar.
2.0 KONSEP
PERLEMBAGAAN
Profesor Dicey
(dalam Tun Mohd Salleh Abas,1997 ) berpendapat bahawa undang-undang perlembagaan
mengandungi dua prinsip sahaja, iaitu prinsip kedaulatan parlimen dan prinsip
undang –undang .Perlembagaan sesebuah organisasi
atau negara menjelaskan bentuknya, strukturnya, aktiviti - aktiviti aktivitinya, sifat - sifatnya dan
peraturan - peraturannya yang utama. Perkataan ini juga berasal
dari perkataan Latin constitutio, yang bermaksud undang-undang penting, yang biasanya dikeluarkan oleh
seorang Maharaja, dan digunakan secara meluas dalam penggubalan undang - undang berkanun .
Organisasi - organisasi yang
biasanya menggunakan konsep ini termasuklah :
Ø Kerajaan - kerajaan dan badan - badan kerajaan
Ø Persatuan - persatuan sukarela
Ø Kesatuan Sekerja
Ø Parti - parti Politik
Ø Syarikat – syarikat
Perlembagaan berfungsi untuk mewujudkan satu
bentuk pemerintahan negara yang
adil dan mampu untuk memenuhi tuntutan
dan kehendak rakyatnya. Perlembagaan akan
membolehkan pemimpin atau
pentadbir menjalankan tugasnya tanpa berlakunya
penyalahgunaan kuasa.
Menurut Md. Bohari Ahmad (1997 ) pula menyatakan
perlembagaan merupakan satu dokumen yang mengandungi semua undang-undang asas negara. Perlembagaan wujud daripada kehendak keadaan semasa dan diasaskan atas
kebolehan kerajaan menjamin semua yang terkandung di dalam
perlembagaan.Seandainya undang-undang yang dikanunkan perlembagaan ini tidak
dapat dijalankan maka perlembagaan ini tidak akan bermakna.
Teori pengasingan kuasa mempunyai
tiga komponen utama :
i) Badan yang membuat hanya
perlu membuat atau menggubal undang - undang dan
tidak boleh mempunyai kuasa yang lain;
ii) Badan yang memerintah hanya
menjalankan pemerintahan dan tidak boleh
membuat undang-undang dan menjalankan
penghakiman; dan
iii) Badan kehakiman hanya
membuat penghakiman dan tidak boleh menjalankan
pemerintahan atau membuat undang - undang.
Namun begitu, dalam konteks
perlembagaan Malaysia dan kebanyakan
negara, teori pengasingan kuasa tidak
dipraktikkan sepenuhnya.
Di Malaysia misalnya, walaupun Parlimen mempunyai kuasa membuat
undang - undang, tetapi sebahagian besar daripada undang-undang
itu dibuat oleh badan pemerintah
seperti Yang Di - Pertuan Agong, menteri dan lain -lain. Mengikut teori
pengasingan, kuasa pemerintah hanya menjalankan tugas pemerintahan sahaja dan tidak boleh
mencampuri urusan kehakiman. Tetapi di Malaysia,
pemerintah juga boleh menjalankan fungsi kehakiman, contohnya Menteri Dalam
Negeri, iaitu seorang yang bertanggungjawab dalam menjalankan pemerintahan,
juga boleh menggunakan kuasa untuk menahan seseorang atas alasan keselamatan.
Di samping itu, seorang ahli Parlimen yang berfungsi sebagai pembuat undang-undang
juga dilantik mengetuai mana - mana kementerian bagi menjalankan kuasa
pemerintahan.
2.1.1 KONSEP
FEDERALISME DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DI MALAYSIA.
Konsep federalisme secara umumnya
adalah berkaitan dengan pembahagian kuasa. Pembahagian kuasa berlaku di antara
kerajaan pusat dan kerajaan negeri. Selain itu ia juga berlaku dalam sistem
pentadbiran negara iaitu antara eksekutif ,legislative dan judisiari. Perkara
berkaitan dengan federalisme dalam perlembagaan dapat dikesan dalam perkara
–perkara berikut:
i.
Perkara 73 (had sempadan kuasa
perundangan )
ii.
Perkara 74 (bidang kuasa
perundangan dengan merujuk jadual kesembilan)
iii.
Perkara 75 (Ketinggian undang
–undang persekutuan mengatasi undang – undang negeri )
iv.
Perkara 76 ( Kuasa Parlimen
untuk membuat undang –undang kepada negeri
)
v.
Perkara 76A ( Kuasa Parlimen
umtuk membuat undang –undang kepada negeri )
vi.
Perkara 80 ( Pembahagian kuasa
pemerintahan iaitu mengikut kuasa perundangan)
2.1.2 BENTUK – BENTUK
PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
Perlembagaan di dunia terdapat
dua bentuk iaitu Perlembagaan Bertulis dan Tidak Bertulis.
Perlembagaan
bertulis mengandungi sifat-sifat seperti sifatnya yang sukar untuk dipinda
kecuali ada peruntukan yang membolehkannya dipinda, Parlimen berkuasa membuat
undang-undang terhadap perkara yang terkandung dalam perlembagaan dan Mahkamah
berkuasa untuk mentafsir undang-undang bagi tujuan melindungi Perlembagaan.
Contoh Perlembagaan Bertulis adalah di Negara
Malaysia. Sementara Perlembagaan Tidak Bertulis pula adalah wujud secara
tradisi diwarisi dalam masyarakat atau negara berkenaan.
PERLEMBAGAAN
BERTULIS
Merupakan bentuk perlembagaan yang
dikumpul dan disusun dalam satu dokumen
TIDAK BERTULIS
Merupakan
bentuk perlembagaan yang tidak terkumpul dalam satu surat atau dokumen tersusun
kerana berasaskan piagam-piagam yang telah dibuat dari semasa ke semasa dan
berlaku sejak beberapa kurun yang lalu. Adat resam (convention) juga telah
dianggap oleh penduduk negara tersebut sebagai sudah menjadi undang-undang
negeri.
3.0 CIRI-CIRI PERLEMBAGAAN
Perlembagaan Persekutuan
mempunyai 183 Perkara yang dibahagikan kepada 15 bahagian.Perlembagaan
Persekutuan mempunyai peruntukkan – peruntukkan mengenai berbagai-bagai perkara
yang melibatkan kebebasan hak asasi rakyat,kewarganegaraan, badan perundangan,badan
pemerintah , badan kehakiman, kewangan, pembahagian kuasa, antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajaan-kerajaan Negeri, kedudukan istimewa Orang Melayu,
tanah, pembangunan negara, perkhidmatan awam dan pilihan raya. Terdapat
beberapa cirri yang menunjukkan kuasa perlembagaan. Antara ciri – ciri Menurut
Tun Mohamed Suffian
( 1990 ), Perlembagaan Malaysia mempunyai
cirri –ciri asas seperti berikut:
i.
Perlembagaan Malaysia
mengasaskan Malaysia sebagai sebuah Persekutuan.
ii.
Sebagai negara raja berperlembagaan.
iii.
Sebagai sebuah negara demokrasi
berparlimen.
iv.
Perlembagaan memperuntukkan
Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, tetapi pada masa yang sama tidak
mengasaskan Malaysia sebagai negara teokrasi dan dengan jelas menjamin
kebebasan beragama.
v.
Perlembagaan memperuntukkan
ketinggian perlembagaan dan kebebasan undang – undang.
vi.
Perlembagaan memperuntukkan
pengasingan kuasa ketiga – tiga cabang kerajaan.Seluruh jentera pentadbiran
diketuai oleh Perdana Menteri dan dibantu oleh cabinet serta seluruh birokrasi.
Ketiga- tiganya mempunyai fungsi dan tanggungjawab yang berbeza. Perlembagaan
juga memperuntukkan sebuah badan kehakiman yang berasingan dan bebas dari
kawalan Parlimen manakala Eksekutif pula mempunyai bidang kuasa yang eksklusif
untuk menentukan pertikaian dan hak serta liability dalam perlembagaan.
Sehingga sekarang Perlembagaan Malaysia ini
mengandungi:
i.
Ketinggian Perlembagaan
Persekutuan.
ii.
Yang Dipertuan Agung
iii.
Raja dan Yang Dipertua Negeri
iv.
Jemaah Menteri
v.
Parlimen
vi.
Pilihan raya
vii.
Kehakiman
viii.
Perkhidmatan awam
ix.
Negeri – negeri
x.
Perhubungan persekutuan dan
negeri
xi.
Peruntukan kewangan 12 :
Kebebasan asasi
xii.
Perbuatan subersif, kuasa
darurat dan tahanan pencegahan
xiii.
Agama Islam
xiv.
Kewarganegaraan
xv.
Orang Melayu dan bumiputera di
Sabah dan Sarawak
xvi.
Bahasa Kebangsaan
xvii.
Ibukota persekutuan
xviii.
Pindaan Perlembagaan
4.0 SEJARAH PERLEMBAGAAN MALAYSIA
Asas perlembagaan persekutuan
Malaysia ialah Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.Berikut kemenangan Parti
Perikatan dalam Pilihanraya Persekutuan pertama pada tahun 1955,Tunku Abdul
Rahman Putra telah dipilih sebagai Ketua Menteri Pertama.Penggubalan
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu merupakan langkah pertama ke arah membentuk kerajaan sendiri selepas Britain
bersetuju untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu pada tahun 1956.Bagi
menjalankan tugas penggubalan Perlembagaan .Kerajaan British telah menubuhkan
sebuah Jawatankuasa Kerja yang terdiri daripada wakil Kerajaan British
sendiri,penasihat Majlis Raja-raja dan pemimpin-pemimpin parti.
Maka
pada 1956.Tunku Abdul Rahman mengetuai rombongan ke London untuk membincangkan
soal penggubalan Perlembagaan Persekutuan dan merundingkan tarikh kemerdekaan
untuk negara.Pada Mac 1956 satu Suruhanjaya Perlembagaan diketuai Lord Reid
telah ditubuhkan untuk merangka dan meneliti Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu.
Suruhanjaya tersebut telah mendapatkan
pandangan daripada parti-parti politik,persatuan-persatuan bukan polotik dan
individu tentang bentuk negara dan bangsa bagi negara ini.Semasa proses
rundingan itu satu memorandum daripada Parti Perikatan telah mendapat
keutamaan.Memorandum berkenaan yang juga disebut sebagai Pakatan Murni iaitu
persetujuan secara bertolak ansur demi kepentingan bersama serta persetujuan
menghormati hak-hak orang lain,menyentuh lima perkara utama iaitu kedudukan
Raja-raja Melayu,kedudukan agama Islam,kedudukan Bahasa Melayu,kedudukan
istimewa orang Melayu dan kerakyatan sama rata.Perlembagaan yang digubal
Suruhanjaya Reid ini diiktiraf Jawatankuasa Kerja sebagai perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu mulai tarikh kemerdekaan iaitu 31 Ogos 1957.
Manakala sebaik sahaja Sabah dan
Sarawak menyertai persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1963,beberapa peruntukan
Perlembagaan persekutuan telah dipinda dan nama persekutuan Tanah Melayu dengan
rasmi telah ditukar kepada MALAYSIA.
5.0 KANDUNGAN
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
Apabila memperkatakan tentang kandungan perlembagaan Malaysia terdapat
tiga aspek yang saling berkait iaitu kerohanian
perlembagaan, peruntukan perlembagaan dan perlaksanaan
perlembagaan.
Aspek kerohanian perlembagaan ialah salah satu working
document yang semestinya hidup,bukan hanya kertas dokumen yang menyenaraikan undang-undang yang kompleks
tetapi semestinya juga mempunyai ’jiwa’ dan idealismenya’. Kontrak sosial itu tidak akan
hidup jika ia semata-mata saranan undang-undang yang beku. Dalam hal ini, kita
perlu merujuk kepada lima prinsip Rukun Negara dan mendalami huraian
rasmiprinsip-prinsip tersebut. Antara
prinsip Rukun Negara ialah :
1. Percaya kepada Tuhan
2. Kesetiaan kepada Raja dan Negara
3. Keluhuran perlembagaan
4. Kedaulatan Undang – undang
5.Kesopanan dan kesusilaan
Harus
diingat bahawa Rukun Negara itu sendiri terbentuk di dalam ekologi krisis.Bukan
sahaja Akta Keselamatan Dalam Negeri itu diperkuatkan lagi, Akta Hasutan juga
diperkuatkan, selepas ’Peristiwa 13 Mei 1969’, Parlimen digantung dan
pentadbiran negara dikendalikan oleh Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang
terbentuk melalui
artikel 150. badan
Perundingan MAGERAN telah menurunkan ’RUKUN NEGARA’ selaku satu inti sari Perlembagaan Malaysia.
Huraiannya dibuat berasaskan kepada tujuan dan
matlamat prinsip-prinsip tersebut ke arah:-
ü Sebuah negara yang bersatu - mengatasi masalah Dualisme Ekonomi.
ü Sebuah masyarakat berdemokrasi iaitu menerima hakikat bahawa rakyatlah
yang memilih ahli-ahli parlimen dan kerajaan.
ü Sebuah masyarakat adil - khusus untuk keadilan ekonomi.
ü Sesebuah masyarakat yang liberal - iaitu yang bertolak ansur, cuba
mengelakkan konflik yang berpanjangan.
ü Sebuah masyarakat yang progresif iaitu keupayaan kita menggunakan
kemahiran sainsdan teknologi ke arah pembangunan sosio-ekonomi negara.
Justeru, keperluan
Rukun Negara adalah sebagai memenuhi
keperluan Perlembagaan itu sendiri. Rukun Negara adalah sebagai lima prinsip
yang memang terkandung dalam kehendak-kehendak dalam Perlembagaan Persekutuan.
Jadi, Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan akan menjadikan arah tuju
penubuhan negara Malaysia menjadi lebih jelas khasnya dalam membentuk perpaduan
negara.
5.1.1 ISI KANDUNGAN PERLEMBAGAAN
Perlembagaan Persekutuan mempunyai 183 perkara
yang dibahagikan
kepada 15 bahagian iaitu :
1. Negeri-negeri,
Agama dan Undang-undang bagi Persekutuan
2. Kebebasan
Asasi
3. Kewarganegaraan
4. Persekutuan
5. Negeri-negeri
6. Perhubungan
Antara Persekutuan dan Negeri-negeri
7. Peruntukan-peruntukan
Kewangan
8. Pilihanraya
9. Kehakiman
10. Perkhidmatan
Awam
11. Kuasa-kuasa
Khas menentang kegiatan subversif dan darurat
12. Am dan
pelbagai
13. Peruntukan
sementara dan peralihan
14. Perkecualian
bagi kedaulatan raja-raja dsb
15. Prosiding
terhadap Yang diPertuan Agong dan Raja-raja
5.1.2 PERUNTUKKAN DALAM PERLEMBAGAAN
PERSEKUTUAN
Perlembagaan Persekutuan terdapat 181 Artikel
kesemuanya.Perlembagaan ini telah disusun dalam 14 bahagian.Terdapat beberapa
bahagian yang kemudiannya dipecahkan pula ke dalam bab-bab. Terdapat 19 bab kesemunya.
Artikelnya 181 pula dipecahkan ke dalam bebrapa jadual dan bahagian jadual yang
khusus pula. Perkara-perkaranya adalah seperti berikut:
1. Negeri-negeri, Agama dan Undang-undang bagi
persekutuan
2. Kebebasan Asasi
3. Kewarganegaraan
Bab 1-
Perolehan Kewarganegaraan
Bab 2-
Penamatan Kewarganegaraan
Bab 3-
Tambahan
4. Persekutuan
Bab 1 - Kepala
Utama Negara
Bab 2 - Majlis
Raja-Raja
Bab 3 - Pemerintahan
Bab 4 - Badan
Perundangan Persekutuan
Bab 5 - Acara
Perundangan
Bab 6 -
Keupayaan terhadap harta, kontrak dan Guaman,
5. Negeri-negeri
6. Perhubungan antara Persekutuan dan Negeri
Bab 1 - Hal
Undang-undang Persekutuan dan negeri
Bab 2 - Pembahagian
kuasa-kuasa pemerintah
Bab 3 -
Pembahagian beban kewangan
Bab 4 - Tanah
Bab 5 -
Pembangunan Negara
Bab 6 -
Tinjauan Persekutuan,nasihat Persekutuan kepada Negeri
dan
Pemeriksaan Persekutuan mengenai Kegiatan-Kegiatan Negeri.
Bab 7 - Majlis
Negara bagi Kerajaan Tempatan
Bab 8 -
Pemakaian bagi Negeri-negeri Borneo,
7.
Peruntukan –peruntukan kewangan
Bab 1-Am
Bab 2-
Pemakaian bagi Negeri-negeri Borneo
8. Pilihan raya
9. Penghakiman
10. Perkhidmatan Awam
11. Kuasa – kuasa khas menentang perbuatan
subversive, kekerasan yang dirancang dan perbuatan-perbuatan dan
jenayah-jenayah yang memudaratkan awam dan kuasa-kuasa darurat. ( Di gantikan
oleh Akta A442 mulai daripada 31.12.78).
12. Am dan Pelbagai
12A. Perlindungan tambahan bagi negeri-negeri
Borneo
13. Peruntukan sementara dan peralihan
14. Pengecualian bagi kedaulatan Raja-raja dan
sebagainya
5.1.3 PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN DAN PERLEMBAGAAN
NEGERI
Di Malaysia ,Perlembagaan mempunyai
beberapa ciri-ciri khusus yang telah membahagikan kuasa di antara kerajaan
iaitu antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri. Keadaan ini adalah bagi
memastikan pengasingan kuasa dalam sistem pentadbiran negara akan dapat
dilaksanakan dengan tersusun.
Pembahagian kuasa ini dapat dibahagikan kepada tiga
keadaan iaitu :
Bentuk –bentuk
senarai
|
Perkara terlibat
|
Senarai Persekutuan
|
Hal ehwal luar, pertahanan, keselamatan dalam
negeri, undang –undang jenayah, kewarganegaraan dan lain –lain
|
Senarai Negeri
|
Hukum syarak, undang –undang diri dan keluarga orang Islam, jentera
kerajaan negeri, hari kelepasan dan lain – lain. ( meliputi perkara –perkara
yang diserahkan kepada negeri )
|
Senarai Bersama
|
Meliputi keupayaan kerajaan negeri untuk membuat
undang – undang selagi tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan
misalnya pemberian biasiswa, binatang liar, kesihatan awam dan lain – lain.
|
5.1. 4 PERUNTUKKAN-PERUNTUKKAN
YANG DIANGGAP ISTIMEWA
Di dalam Perlembagaan Malaysia terdapat
peruntukkan –peruntukkan yang dianggap istimewa.Perlembagaan Malaysia
mengandungi unsur-unsur tradisi dan unsur-unsur baru yang mewarnai perlembagaan
kita. Unsur tradisi yang dimaksudkan ialah pemerintahan beraja, bahasa Melayu,
kedudukan Agama Islam dan hak-hak Istimewa Orang Melayu dan kaum bumiputra.
Menurut Mohamed Suffian Hashim (1987), perlembagaan negara ini agak bernasib
baik kerana ia tetap mengikuti tradisi. Ini disebabkan kebolehan dan para
pemimpinnya mendapatkan kerjasama raja-raja Melayu dalam mengorak langkah ke
arah kemerdekaan. Perlembagaan Persekutuan dibentuk dengan mengambil kira
perkembangan sejarah negara sebelum dan selepas penjajahan. Kebanyakan perkara
dalam Perlembagaan Persekutuan mengandungi amalan yang diwarisi daripada zaman
prapenjajahan, kecuali peruntukan tentang pentadbiran, parlimen dan
kewarganegaraan.
Empat unsur tradisi yang diwarisi sejak zaman
prapenjajahan dan masih dikekalkan dalam perlembagaan Persekutuan ialah :
·
Pemerintahan Beraja
Pemerintahan beraja mutlak ditukar kepada sistem raja berperlembagaan
·
Bahasa Melayu
Dijadikan sebagai bahasa kebangsaan Persekutuan
·
Kedudukan istimewa orang Melayu.
Dipelihara sebagai tanggungjawab khas Yang di Pertuan Agung
·
Pemerintahan
Beraja
Pemerintahan beraja
mutlak ditukar kepada sistem raja berperlembagaan
KESIMPULAN:
PersekutuanTanah Melayu telah mencapai
kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Manakala Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
digubal oleh Suruhanjaya Reid pada tahun 1956. Suruhanjaya Reid menerima 131
memorandum bertulis daripada orang ramai. Hal ini menunjukkan Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu telah mendapat persetujuan dan pandangan majoriti rakyat
Malaysia.
Inilah yang dikatakan kontrak sosial iaitu
kaum melayu dan bukan melayu bersetuju atas beberapa perkara yang sangat
penting kepada kestabilan negara. Perlembagaan Malaysia bukan sahaja merupakan
dokumen perundangan bahkan juga kontrak sosial dan perjanjian perdamaian.
Melalui kontrak sosial ini orang bukan melayu diberikan hak kewarganegaraan
yang longgar berasaskan prinsip Jus Soli.
Hak
orang melayu dikekalkan dalam perlembagaan mengenai agama Islam, Bahasa Melayu
dan kedudukan istimewa orang melayu serta kedudukan Raja - raja Melayu.
Akhirnya Draf Perlembagaan Malaysia telah diterima dan diisthiyarkan sebagai
Perlembagaan Tanah Melayu pada 31 ogos
1957.
Antara kepentingan
perlembagaan dalam konteks hubungan etnik di sesebuah negara ialah,
Perlembagaan menjaga kestabilan dan kesihatan dalam sebuah Negara kerana semua
hal mengenai cara pemerintahan sebuah Negara sudah termaktub dalam
perlembagaan. Ini akan mencegah kedua - dua pihak daripada bertindak sesuka
hati. Jadi, dengan adanya perlembagaan sebuah negara dapat diperintah secara tersusun,
adil dan bertanggungjawab. Pindaan kepada perlembagaan hanya boleh dilakukan
oleh Parlimen dan sekiranya dua pertiga daripada ahli perlimen bersetuju dengan
pindaan yang dicadangkan.Ini adalah batasan bagi menyekat golongan –golongan tertentu
dari meminda perlembagaan mengikut kehendak mereka.
Perlembagaan
adalah penting untuk mewujudkan suatu rangka politik, ekonomi dan sosial yang
dapat memudahkan perpaduan nasional dan pembangunan Negara. Perlembagaan membolehkan
kepentingan semua kaum di Negara Malaysia dilindungi. Perlembagaan Malaysia
menyentuh bidang kuasa eksekutif, legislative, kehakiman, kedudukan Agama Islam,
kewarganegaraan, bahasa kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu, Bumiputera
Sabah dan Sarawak dan lain - lain.
Oleh itu, perlembagaan mengandungi satu
set peraturan tentang hak, kuasa dan prosedur serta tanggungjawab pihak yang
mengawal dan memandu hubungan antara satu autoriti dengan autoriti lain serta
antara autoriti dengan rakyat awam. Perlembagaan merupakan panduan asas kepada
perlaksanaan sistem politik di negara kita. Perlembagaan tokoh melayu merupakan
panduan asas yang berlandaskan satu kontrak sosial yang persetujuan antara kaum
di negara ini. Dari segi sejarah, terdapat. Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu 1957 yang dianggap sebagai kontrak sosial merupakan satu persetujuan
yang dicapai antara orang melayu, cina dan india dan berkait rapat dengan unsur
- unsur tradisional yang meliputi hal - hal berikut :
1) Kedudukan, kedaulatan dan kemuliaan raja melayu tidak
boleh dipersoalkan.
Perlembagaan 1948 mengasaskan konsep Raja Perlembagaan
2) Kedudukan istimewa orang melayu ( yang meliputi
perkhidmatan awam, biasiswa
dan segala bentuk bantuan berkaitan dengan permit tidak
boleh dipersoalkan )
3) Hak kerakyatan berdasarkan prinsip Jus Soli bagi mereka
yang lahir sebelum,
semasa dan selepas Persekutuan Tanah Melayu merdeka,
melalui kuat kuasa
undang - undang. Hak kerakyatan juga boleh dimohan melalui
cara permohonan dan
naturalisasi.
4) Islam ialah agama Persekutuan, tetapi agama lain boleh
diamalkan tanpa sekatan
5 )
Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan tetapi bahasa lain tidak dihalang
pengunaan,pengajaran dan pembelajarannya.
Perlembagaan
Malaysia bukan sahaja sebagai institusi utama tetapi juga menjadi‘ kontrak
sosial ’ yang menstrukturkan sistem sosial Malaysia. Proses penggubalan dan
penerimaannya penuh dengan perundingan, perdebatan dan tolak – ansur di antara
kelompok masyarakat pelbagai kaum di Malaysia. Sebahagian daripada
perlaksanaannya masih diperkatakan dari segi legitimasi politiknya. Dalam
konteks hubungan etnik di negara kita, Perlembagaan dapat mewujudkan keadilan
sosial di Malaysia melalui pengurangan jurang perbezaan ekonomi dan struktur antara
wilayah. Perlembagaan dapat mewujudkan keadilan sosial aabila ia dapat mewujudkan
pengagihan yang saksama dari segi pembangunan negara keseluruhannya.
Perlembagaan dapat mewujudkan keadilan sosial
apabila dapat menjamin kebebasan asasi manusia berdasarkan hak yang ditentukan
meliputi kebebasan diri, bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan,
beragama, bebas daripada menjadi hamba abdi dan melakukan kerja paksa,
perlindungan daripada undang-undang jenayah yang berkuatkuasa kebelakang dan
perbicaraan yang berulang, hak terhadap harta dan hak mengenai pelajaran.
Perlembagaan dapat mewujudkan keadilan sosial apabila ia dapat menentukan
pembahagian kuasa antara kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri. Peruntukan
kuasa itu yang meliputi perkara untuk kepentingan bersama.
Kepentingan
perlembagaan kepada negara kita ialah untuk menjamin kesinambungan pentadbiran
dan kestabilan politik. Sistem politik atau jentera pentadbiran negara kita
menjalankan proses pentadbiran dengan adalah rujukan dari Perlembagaan Negara
kita. Ia akan menjamin kelancaran pentabiran khususnya dalam kabinet negara
kita dalam semua kementerian.Kepentingan perlembagaan juga dapat menentukan
rangka, bentuk pemerintahan dan kuasa untuk menerajui kerajaan, menjamin
pentadbiran yang cekap, jujur dan adil. Kepentingan perlembagaan seterusnya
dapat menjamin keselamatan dan keamanan rakyat. Perlembagaan dapat menggariskan
kebebasan dan hak asasi warganegara seperti kebebasan diri,kebebasan bercakap,
memiliki harta dan beragama. Pada masa yang sama, apabila ia dapat menentukan
batasan untuk menjaga keselamatan, kemakmuran rakyat dan memastikan pentadbiran
berjalan dengan lancar. Tambahan pula, juga dapat memupuk unsur taat setia
kepada negara. Seseorang itu akan dilucutkan kerakyatannya jika kerajaan
Malaysia mendapati dia tidak setia atau telah memperolehi kerakyatan negara
lain. Dalam konteks hubungan etnik, Perlembagaan negara kita juga berfungsi
bagi mewujudkan keadilan hubungan sosial
antara kaum, hak kebebasan asasi manusia dihadkan bagi mengelakkan berlakunya
persengketaan dan pergaduhan antara kaum.
Parlimen
telah meluluskan pindaan Akta Hasutan ( 1970 ), yang menghadkan kebebasan bercakap
bagi mengelakkan berlakunya kejadian yang tidak diingini.
Perlembagaan kita juga menjamin hak keistimewaan orang
Melayu dan bumiputera
di Sabah dan Sarawak tidak boleh dipersoalkan sebagaimana
yang dipersetujui dalam Persekutuan Tanah Melayu dan pembentukan Malaysia. Perlembagaan
juga penting untuk mewujudkan integrasi
nasional bagi mempercepatkan lagi proses pembentukan negara dan bangsa yang
bersatu dan berdaulat.
Sebagai kesimpulannya, perlembagaan adalah
asas undang – undang di dalam sesebuah negara.Perlembagaan memainkan perana
yang besar dalam membentuk perjalanan pemerintahan negara Malaysia.Perlembagaan
Malaysia yang panjang, terperinci, dan rumit namun memberi banyak manfaat
kepada perjalanan pentadbiran negara. Perlembagaan merupakan tunjang utama
dalam pentadbiran sesebuah negara.Malah perlembagaan memainkan peranan dalam
membentuk dan mengekalkan keharmonian serta perpaduan masyarakat majmuk di
Malaysia.Justeru, perlembagaan merupakan komponen penting dalam sesebuah
negara.
7.0 RUJUKAN
1. Mohd.Noor Yusuf,
Perspektif, Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.2009 .
2. Sulaiman Zakaria,Azmah Che Omar,Penubuhan Malaysia, Petaling Jaya: Pustaka Cahaya Intelek.2004
3. Karim Roslan, Malaysia
dalam Peralihan ,Singapura; Times Book International.2003
4. Sivachandralingam Sundara, Raja,Ahmad Kamal Ariffin
Mohd Yus, Ho Hui Ling, Noraini Mohamed Hassan, Nurul Asnida Abu Bakar, Sejarah Masih Revelan,
Shah Alam: Karisma
Publications.2008
5. Abdullah Sanusi
Ahmad, Kerajaan, Pentadbiran dan Rakyat, Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP).1987
6. Asnarulkhadi Abu
Samah & Jayum A.Jawan . Kenegaraan Malaysia. Serdang: Universiti.Putra
Malaysia (UPM).1997
7.
Tengku Anuar Tengku . Asas-asas Kenegaraan
Malaysia. Kuala Lumpur: Al-Azim Sdn. Bhd. 1997
8.
Mohd Syafiqie Abd Rahim, Artikel : Memahami kontrak sosial dan kedudukan menurut perlembagaan
Malaysia.2008
9.
Kulanz Salleh, Artikel
: Perlembagaan Malaysia. 2010
Tiada ulasan:
Catat Ulasan